De ogen en oren van de stad

Gemeente Tilburg en kledingproducent HaVeP brengen de rol van BOA’s in beeld

23 DECEMBER 2015
BOA's (ook wel handhavers genoemd) schieten burgers te hulp bij allerhande vormen van overlast en houden samen met de politie toezicht op de lokale orde en veiligheid binnen diverse domeinen. Ook in de gemeente Tilburg zijn de handhavers niet meer weg te denken uit het straatbeeld. In samenwerking met de gemeente Tilburg heeft HaVeP Workwear / Protective wear een video ontwikkeld waarin de alledaagse uitdagingen die met de handhaversfunctie gepaard gaat, vastgelegd.

Ze schieten burgers te hulp bij allerhande vormen van overlast en houden samen met de politie toezicht op de lokale orde en veiligheid binnen diverse domeinen. In Nederland werken ruim 30.000 buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) voor zo’n 1.100 verschillende instanties. Ook in de gemeente Tilburg zijn BOA’s (ook wel handhavers genoemd) niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Met de donkere tijd van het jaar en met een knallend oudjaarsavond in het verschiet, zijn hun extra oren en ogen altijd welkom om de veiligheid en orde van burgers te waarborgen. De alledaagse uitdaging die met de functie gepaard gaat, is vastgelegd in een video die vandaag gelanceerd wordt.

Buitengewoon opsporingsambtenaren zijn de ogen en oren van de wijk en vormen het aanspreekpunt van de stad. Met het voltooien van een praktijkgerichte BOA-vakopleiding heeft een handhaver verschillende opsporingsbevoegdheden binnen een afgebakend gebied. Dit maakt hen deskundig daar waar de politie dat niet is of kán zijn. Zo mogen zij onder andere verdachte personen controleren en aanhouden, overtredingen bekeuren en strafbare feiten opsporen in een bepaald werkterrein. Deze bevoegdheden, de extra oren, ogen en handen van de handhavers zijn dan ook een goede en prettige toevoeging in Tilburg voor de politie in het kader van de vuurwerkcontrole. De handhavers draaien de komende tijd dan ook 2 dagdiensten samen met de politie om te zorgen dat alles veilig en zonder overlast verloopt.

Herkenbaar
Om ervoor te zorgen dat zij in hun functie voldoende herkenbaar zijn, legden beroepsvereniging Beboa en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een modeluniform vast voor BOA’s die werkzaam zijn in de openbare ruimte. Samen met het Brabantse werkkledingmerk HaVeP Workwear / Protective wear en Kristels Fashion ontwikkelde de gemeente Tilburg een BOA-uniform volgens deze richtlijn. De nieuwe video die vandaag gelanceerd wordt, geeft een goed beeld hoe (het werk van) een BOA er in de praktijk uitziet.

Het werk van een BOA brengt iedere dag nieuwe uitdagingen met zich mee.
Hoe dat er in de praktijk aan toegaat? Bekijk hier de video.