HAVEP presenteert zich als duurzame partner tijdens de week van de Circulaire Economie

Een duurzame toekomst wacht je niet af, die maak je zelf

25 JANUARI 2017, GOIRLE, NOORD BRABANT
De week van de Circulaire Economie is booming! Vorige week ging deze van start tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van MVO Nederland en gisteren werd door 180 prominente ondernemers het Grondstoffenakkoord in Den Haag ondertekend. HAVEP presenteert zich deze week als sterke duurzame partner en komt met nieuwe initiatieven om processen te verduurzamen en beloftes waar te maken.

Op 24 januari 2017, tijdens de week van de Circulaire Economie, heeft de ondertekening plaats gevonden van het Grondstoffenakkoord van de Nederlandse overheid. De kleding die hierbij getoond werd is ontwikkeld binnen The Dutch Circular Workwear Association, een speciale samenwerking tussen vijf toonaangevende spelers in de werkkledingmarkt. De oprichters, Wiltec, Dutch Awearness, Uniform Brands, Heigo, HAVEP en Tricorp, zijn al enige tijd geleden gestart met de productie en verkoop van circulaire beroepskleding. Zij streven ernaar een schonere wereld te realiseren voor de toekomstige generaties. Binnen The Dutch Circular Workwear Association bundelen zij hun krachten om de verkoop van duurzame beroepskleding en bedrijfskleding te stimuleren en accelereren. Zodoende creëren zij tevens voldoende volume om werkkleding te kunnen recyclen.

In februari start HAVEP met het inzamelen van oude werkkleding op locaties door heel Nederland. Samen met inzamel partners Sympany en FBbasics zal er bij zowel wederverkopers van HAVEP als bij HAVEP zelf in Goirle, kleding worden ingezameld. Productmanager Vinsent Jansen is de kartrekker van dit project; “Onze volgende stap is om textiel containers door heel Nederland te plaatsen om zo onze business partners te helpen bij het inzamelen van oude werkkleding en schoenen. Dit doen we samen met Sympany, zij zorgen dat de kleding die nog draagbaar is, een tweede leven krijgt. Onze andere inzamelpartner, FBbasics, zorgt dat de kleding die niet meer bruikbaar is wordt geshredderd. Wanneer de kleding gesorteerd en geshredderd is zijn de mogelijkheden tot hergebruik eindeloos. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Isolatiemateriaal, dekens of zelfs hoedenplanken. Op den duur streven we natuurlijk naar het volledig opnieuw maken van kleding uit kleding.”

Anna van Puijenbroek, commercieel directeur bij HAVEP, heeft een heldere visie over duurzaam ondernemen en het Grondstoffen akkoord; “We bestaan al 152 jaar en willen nog zeker 150 jaar verder, dan moeten we zuinig met de wereld omgaan en met onze grondstoffen. Onze samenwerking met Dutch Awearness en hun polyester oplossing is een perfecte aanvulling op onze katoenen circulaire kleding HAVEP® REWORK welke we in 2012 hebben gelanceerd. Ons pakket duurzame doeksoorten groeit als kool en we streven er dan ook naar om ook al onze bestaande kwaliteiten te vervangen voor duurzame doeksoorten. We zijn steeds op zoek naar nieuwe manieren om onze producten en processen te verduurzamen en het is ook gewoon leuk om door ondernemerschap de wereld een stukje beter te maken. Wij kunnen hierbij helpen door middel van het opzetten van circulaire systemen. Echte verandering kun je alleen samen realiseren en het is mooi om te zien dat Nederland hier een voortrekkersrol in neemt. Bij HAVEP geloven dan ook echt dat we een duurzame toekomst niet moeten afwachten maar zelf moeten maken.”

De kleding die verkocht wordt is voorzien van een DA Inside logo (afkorting voor Dutch Awearness Inside) en een QR-code, wat aangeeft dat de kleding is gemaakt van recyclebare stoffen, dat de kleding wordt gemonitord gedurende de gehele levensfase en dat de kleding na gebruik terugkomt bij de coöperatie, waarna Dutch Awearness de kleding recyclet naar nieuwe stoffen waar de producenten nieuwe werkkleding van maken, die de wederverkopers vervolgens aanbieden aan de eindgebruikers. De drager kan de QR-code scannen, zodat hij/zij inzicht krijgt in de route die het product heeft afgelegd.

Voor meer informatie over HAVEP als duurzame partner, ga naar havep.com/duurzaamheid

" “We bestaan al 152 jaar en willen nog zeker 150 jaar verder, dan moeten we zuinig met de wereld omgaan en met onze grondstoffen."" Anna van Puijenbroek, Commercieel directeur HAVEP
"“Onze volgende stap is om textiel containers door heel Nederland te plaatsen om zo onze business partners te helpen bij het inzamelen van oude werkkleding en schoenen. Op den duur streven we natuurlijk naar het volledig opnieuw maken van kleding uit kleding."" Vinsent Jansen, Productmanager HAVEP