Uniek initiatief voor duurzame werkkleding

The Dutch Circular Workwear Association

22 FEBRUARI 2017, GOIRLE, NOORD BRABANT
Een schonere wereld voor de toekomstige generaties. Dat is waar de oprichters van de 'Dutch circulair Workwear Association' naar streven. Een sterke ketensamenwerking tussen zes toonaangevende spelers op de beroepskleding markt gaan dit waar maken. Een vliegende start is al gemaakt deze spelers, HAVEP, Heigo, Tricorp, Uniform Brands, Wiltec en Dutch Awearness zijn al gestart met de productie en verkoop van circulaire beroepskleding. Door deze ketensamenwerking wordt er volume gemaakt, voldoende om oude werkkleding te kunnen recyclen en op hier nieuwe materialen, innovaties en business modellen mee te creëren.

Met een QR-code de volledig circulaire route van een kledingstuk volgen? Dat is vanaf nu mogelijk dankzij The Dutch Circular Workwear Association; een coöperatie tussen zes toonaangevende spelers in de werkkledingmarkt. De oprichters, Wiltec, Dutch Awearness, Uniform Brands, Heigo, HAVEP en Tricorp Workwear zijn enige tijd geleden gestart met de productie en verkoop van circulaire beroepskleding. Zij streven naar een schonere wereld voor de toekomstige generaties.
Binnen ‘The Dutch Circular Workwear Association’ bundelen zij hun krachten om de verkoop van duurzame beroepskleding te stimuleren. Daarmee realiseren zij de doelstelling van de circulaire economie, kleding wordt nieuwe kleding, en creëren zij voldoende volume om werkkleding te kunnen recyclen. Zo kunnen zij de vervolgstappen zetten om nieuwe materialen, innovaties en businessmodellen te creëren binnen de circulaire economie op korte termijn.

De officiële en feestelijke start van de coöperatie vindt plaats op 22 februari van 14.00 tot 17.00 uur, bij Wiltec in Uden (Industrielaan 24). Bij deze bijeenkomst zijn de oprichters, producenten, afnemers, ketenpartners en aspirant leden aanwezig. Tijdens deze middag leggen verschillende sprekers uit hoe de keten werkt, wordt de kleding getoond en wordt de oplossing gepresenteerd om alle kleding die niet gerecycled kan worden om te zetten naar bijvoorbeeld picknicktafels, banken, bouwmaterialen en oeverbescherming. Bovendien vindt deze middag de officiële ondertekening plaats van de coöperatie overeenkomst tussen alle partijen. D66 Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven steunt het initiatief, zal een lezing geven bij het evenement en wil verder inzetten op groene groei: “Deze ondernemers laten zien dat duurzaam ondernemen goed is voor ons milieu en dat er geld mee te verdienen is. D66 wil samen met het bedrijfsleven investeren in groene groei. Innovatie is goed voor onze economie, zorgt voor nieuwe banen en leidt tot oplossingen voor de grote uitdagingen van onze tijd zoals klimaatverandering. Daarom wil D66 dat de komende kabinetsperiode 1 miljard euro extra wordt geïnvesteerd in onderzoek en innovatie.”

De transitie van lineaire economie naar een circulaire textielindustrie

Ongeveer 120 jaar geleden was de textielindustrie verantwoordelijk voor de realisatie van de industriële revolutie. Zij waren de pioniers met vernieuwende technologieën die het economische landschap veranderden. De Spinning Jenny en de Jacquard waren de instrumenten voor massaproductie, automatisering en efficiëntie. Vandaag de dag zien we dat niet alleen de textielindustrie vast is komen te zitten in een verouderd paradigma met onaanvaardbare ecologische en sociale gevolgen.

Voor de textielindustrie is de tijd nu gekomen om opnieuw te pionieren, vooruitgang te boeken en de manier van zaken doen opnieuw vorm te gaan geven. Zoals we dat 120 jaar geleden hebben gedaan, om zo een nieuwe industriële revolutie te creëren. De nieuwe weg vooruit is circulaire economie. Waar afval wordt omgezet naar grondstoffen. De verschuiving van lineaire naar circulaire productie wordt mogelijk gemaakt door een verschuiving van verwarring naar transparantie, van producten naar oplossingen en van hiërarchische structuren naar co-creatieve clusters. Als revolutie mogelijk is, is co-creatie de sleutel. Een bedrijf kan niet veel veranderen, maar een netwerk van samenwerkende ontwerpers, merken, producenten, verkooporganisaties, retailers, visionairs, ontwikkelaars, activisten en gebruikers kunnen dit wel.