Lancering eerste Cradle to Cradle® werkkleding

Michael Braungart roept ondernemers op over te stappen op REWORK

10 DECEMBER 2012, GOIRLE, THE NETHERLANDS
REWORK Cradle to Cradle workwear is de eerste katoenen werkkleding die uiteindelijk niet in de vuilnisbak belandt. De kleding is zo ontworpen dat alle onderdelen opnieuw kunnen worden gebruikt. REWORK is het resultaat van een unieke samenwerking tussen: • Bedrijfskledingproducent Van Puijenbroek Textiel (merken: HaVeP en Bucofa) • Textieldienstverleners Berendsen en Lavans • Afvaldienstverlener en grondstoffen- en energieleverancier Van Gansewinkel Groep

Cradle to Cradle ‘goeroe’ Michael Braungart heeft zich vandaag in de eerste duurzame katoenen werkkleding gestoken. Hij lanceerde met zijn verkleedsessie het eerste Cradle to Cradle werkkledingmerk: REWORK. REWORK is werkkleding die uiteindelijk niet in de vuilnisbak belandt, maar in de toekomst juist uit ‘de vuilnisbak’ komt.

Braungart: “De bal ligt nu bij de ondernemers. Zij zijn aan zet om hun bedrijfskleding duurzaam in te kopen en REWORK tot een succes te maken. REWORK is slimmer dan recyclen, het is upcyclen.''

Duurzaam met een goede kwaliteit en prijs

REWORK Cradle to Cradle workwear is het resultaat van een bijzondere samenwerking tussen bedrijfskledingproducent Van Puijenbroek Textiel, textieldienstverleners Berendsen en Lavans en afvaldienstverlener Van Gansewinkel. De bedrijfskleding is zo ontworpen dat alle onderdelen opnieuw kunnen worden gebruikt. Er worden nieuwe garens gesponnen of compost gemaakt van de oude werkkleding. Het is een innovatief én duurzaam concept met een herkenbare kwaliteit, voor een prijs die aansluit bij de prijs van gangbare werkkleding. Braungart:Iedereen heeft werkkleding nodig. Ondernemers moeten het niet uit luxe gaan gebruiken, maar vanwege de innovatie en de goede kwaliteit.''

Meer dan recyclen

Cradle to Cradle is meer dan recyclen. Al tijdens het ontwerp en de productie wordt slim gewerkt. Neem het verven van de werkkleding. Dat gebeurt een stuk milieuvriendelijker dan gebruikelijk. Hierdoor bevatten de katoenvezels geen schadelijke stoffen waardoor het weer een geschikte grondstof vormt voor bijvoorbeeld nieuwe werkkleding. En dat is precies het idee achter Cradle to Cradle: afval is voedsel. Deze aanpak is een goed antwoord op de wereldwijde groeiende schaarste van grondstoffen. Waarom waardevolle grondstoffen als katoen weggooien als je ze goed kunt hergebruiken?

Voor meer persinformatie over REWORK Cradle to Cradle workwear kunt u contact opnemen met Jean-Paul van de Wiel (jp.wiel@vptex.com /+31 (0)13 531 32 41

"“De bal ligt nu bij de ondernemers. Zij zijn aan zet om hun bedrijfskleding duurzaam in te kopen en REWORK tot een succes te maken. REWORK is slimmer dan recyclen, het is upcyclen.''" Braungart: