HaVeP® InsectProtect: Weerbaar in de natuur

Wapen je tegen de risico's van een insectenbeet/tekenbeet

29 MEI 2013, GOIRLE, NEDERLAND
Beroepsmatig in het groen of als recreant, men doet er goed aan om aandacht te besteden aan teken, de risico's van tekenbeten en aan de mogelijke gevolgen van de ziekte van Lyme. In het kader van de Week van de Teek (7 t/m 13 april) informeert HaVeP over het dragen van insectwerende (werk)kleding

De lente vormt de start van het insectenseizoen. Tot eind september is dan extra voorzichtigheid geboden bij het betreden van vochtige en groenrijke plekken in de natuur. Naast het gebruik van beschermende sprays is het dragen van insectwerende kleding een goede manier om je als werknemer in de agrarische sector of recreant in de natuur te wapen tegen insectenbeten.

Teken vallen niet uit bomen, dit wordt vaak gedacht. Hongerige teken klimmen omhoog langs de stengels van grassen, planten en struiken, totdat ze op een hoogte zitten waarbij ze gemakkelijk via huidcontact op een passerende gastheer of -vrouw kunnen overstappen.

Lyme: nieuwe beroepsziekte veroorzaakt door teken

De ziekte van Lyme is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door de Borrelia Burgdorferi bacterie. Deze bacterie kan in het lichaam terecht komen door een tekenbeet. De ziekte van Lyme kent diverse stadia. Wat begint als een rode ring of plek op de huid kan uitmonden in gewrichtsklachten, klachten van de zenuwen, hartritmestoornissen en vervelende huidaandoeningen. Aangezien veel tekenbeten voorkomen tijdens het werk kan Lyme aangemerkt worden als een nieuwe beroepsziekte. Insectwerende kleding biedt bescherming tegen tekenbeten en het risico op de ziekte van Lyme.

Insectwerende kleding; hoe werkt dat?

Insectwerende kleding, zoals de HaVeP® InsectProtect, is voorzien van een beschermende laag en kan een beet plus de daaruit voortvloeiende gevolgen voorkomen. Deze extra laag werkt tegen alle insecten, zoals teken, muggen, rode mieren, wespen en is Öko-Tex klasse 2 gecertificeerd, waardoor deze niet schadelijk is voor mens en milieu. HaVeP® InsectProtect voldoet aan de Duitse test TL8305: na 100x wassen op 60°C behoudt de kleding nog altijd een dubbele hoeveelheid benodigde werkzame stof. Dit garandeert een effectieve bescherming met lange levensduur.

Met de merken HaVeP en Bucofa is Van Puijenbroek Textiel al bijna anderhalve eeuw een autoriteit op het gebied van werk- en veiligheidskleding. Opgedane kennis en ervaring maakte dit familiebedrijf tot een flexibele en betrouwbare partner met verstand van zaken en oog voor de omgeving. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel, dat resulteert in een bewezen constante kwaliteit met een lange levensduur, tegen een goede prijs-kwaliteitverhouding en uitstekende service.