(Werk)Kledinglijn REWORK heeft de toekomst

REWORK workwear is slimmer dan recyclen, het is upcyclen

29 JANUARI 2014, GOIRLE, THE NETHERLANDS
Op de Amsterdam Fashion Week 2014 is veel aandacht voor duurzaamheid in de textiel- en kledingindustrie. Pionier en voorloper op het gebied van verantwoorde werkkleding is REWORK Cradle to Cradle® workwear: de eerste katoenen werkkleding die uiteindelijk niet in de vuilnisbak belandt. De kleding is zo ontworpen dat alle onderdelen opnieuw kunnen worden gebruikt. In december 2012 lanceerde Cradle to Cradle grondlegger, Michael Braungart, reeds REWORK: “De bal ligt nu bij de ondernemers. Zij zijn aan zet om hun bedrijfskleding duurzaam in te kopen en REWORK tot een succes te maken. REWORK is slimmer dan recyclen, het is upcyclen.''

Unieke samenwerking
REWORK Cradle to Cradle workwear is het resultaat van een bijzondere samenwerking tussen Nederlandse bedrijfskledingproducent Van Puijenbroek Textiel, textieldienstverleners Berendsen, Initial en Lavans en afvaldienstverlener Van Gansewinkel. De bedrijfskleding is zo ontworpen dat alle onderdelen opnieuw kunnen worden gebruikt. Er worden nieuwe garens gesponnen of compost gemaakt van de oude werkkleding.

Duurzaam met een goede kwaliteit en prijsCradle to Cradle is meer dan recyclen. Al tijdens het ontwerp en de productie wordt slim gewerkt. Neem het verven van de werkkleding. Dat gebeurt een stuk milieuvriendelijker dan gebruikelijk. Hierdoor bevatten de katoenvezels geen schadelijke stoffen waardoor het een geschikte grondstof vormt voor bijvoorbeeld nieuwe werkkleding. En dat is precies het idee achter Cradle to Cradle: afval is voedsel. Het is een innovatief én duurzaam concept met een herkenbare kwaliteit, voor een prijs die aansluit bij de prijs van gangbare werkkleding. Braungart: “Iedereen heeft werkkleding nodig. Ondernemers moeten het niet uit luxe gaan gebruiken, maar vanwege de innovatie en de goede kwaliteit.''

Internationale certificering en breed kleurengamma
REWORK beschikt over het Silver Certificate, verleend door het Cradle to Cradle Product Innovation Institute. Binnen de certificeringvallen nu 7 kleuren waarmee alle denkbare modellen gemaakt kunnen worden: marine, zwart, korenblauw, ornaje, groen, off white en fluor geel. Tevens is een voorraadcollectie beschikbaar. Op aanvraag kan kleding ook uitgevoerd worden in Tencel of biologische katoen.

Van Puijenbroek TextielMet de merken HaVeP en Bucofa is Van Puijenbroek Textiel (1865)al bijna anderhalve eeuw een gerenommeerde speler op het gebied van werk- en veiligheidskleding. Opgedane kennis en ervaring maakte dit familiebedrijf tot een flexibele en betrouwbare partner met verstand van zaken en oog voor de omgeving. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel, dat resulteert in een bewezen constante kwaliteit met een lange levensduur, tegen een goede prijs-kwaliteitverhouding en uitstekende service.